Vegetarisch of vegan

We eten met z'n allen veel te veel dierlijke producten. Af en toe een vegetarische dag of vegan dag inlassen is dus een goed idee. Hoe pak je dit aan? Hier meer info.

Wat is het verschil tussen vegetarisch en vegan?

  • Vegetarisch: Een vegetarisch dieet betekend dat je geen vlees of vis meer eet. Je kan ook af en toe een vegetarische dag inlassen door bijvoorbeeld als hoofdmaaltijd een omelet of een vegetarisch alternatief te maken zoals een veggie burger.
  • Vegan: Een veganistisch dieet betekend dat je geen vlees of vis, of producten die een dierlijke afkomst hebben eet. Zo eet je als veganist ook geen honing of een ei.

Is vlees dan ongezond?

Vlees is zeker en vast niet ongezond, maar we eten er teveel van. Zo komen we met 100 gram dierlijke producten per dag al toe en kunnen we beter veel meer groentes opscheppen.

Wat zijn de nadelen van een vegetarisch of veganistisch dieet?

Je moet opletten dat je geen tekorten opbouwt, zo is het belangrijk voldoende eiwitten binnen te krijgen. Zorg dan ook voor een volwaardige vervanger (dit betekend niet dat je vegetarische burgers uit de supermarkt massaal moet inslaan - deze bevatten teveel suikers, zout en verzadigde vetzuren).

Ik lust graag een stukje vlees of vis...

Ik lust af en toe wel graag een stukje kip of een lekkere steak of een stukje vette zalm. Maar ik las regelmatig een dagje veggie of vegan in, zo hou ik de balans en zorg je ervoor dat je voedingsgewoontes gebalanceerd en afgewogen zijn.

Vegetarische recepten

Eet je ook graag een keertje vegetarisch? Neem dan hier een kijkje voor wat inspiratie.

Vegan

Ook voor vegans heb ik enkele recepten als inspiratie op de blog.

Op zoek naar meer informatie over een ander dieet? Hier kan je terugkeren naar het overzicht.

0