Close
Low fodmap logo

Low fodmap dieet

Heel wat mensen hebben last van "prikkelbare darmsyndroom". In plaats van je daar bij neer te leggen kan je het fodmap dieet volgen en op die manier kijken hoe je jou klachten kan verminderen.

Wat is FODMAP?

FODMAP is een afkorting, elke letter staat namelijk voor een groep van producten die voor klachten kunnen zorgen.

  • Fermenteerbare
  • Oligosachariden (fructanen en galactanen)
  • Disachariden (lactose). Deze komen voor in melkproducten.
  • Monosachariden (fructose). Deze komen voor in fruit en groenten.
  • And
  • Polyolen (suikeralcoholen). Deze komen voor in zoetstoffen, fruit en groenten.

Hoe pas je dit toe?

Dit is eigenlijk een eliminatie dieet. Dit houd in dat je eerst een hele groep producten gaat elimineren en ze daarna één voor één opnieuw gaat toevoegen. Zo kan je testen of je lichaam hierop reageert en zo de juiste producten/ productgroepen gaan vermijden.

Onder begeleiding

Het best van al ga je onder begeleiding van een dieetist aan de slag. Die kan je doorheen de eliminiatie periode goed begeleiden en tips & tricks bezorgen om zeker geen voedingstoffen en gezonde dingen over te slaan. Het is immers geen eenvoudig dieet, eens je de eliminatie producten voor jezelf weet kan je zelf verder aan de slag.

Enkele voorbeelden van fodmap-rijke producten

Appel, pruimen, kersen, peer, gedroogd fruit, champignons, peulvruchten, prei, producten met tarwe en rogge, uien, amandelmelk, koemelk, honing, zoetmiddelen zoals sorbitol en xtlitol en vruchtensap.

Enkele voorbeelden van fodmap-arme producten

Aarbeien, banaan, glutenvrij brood, havermout (beperkt), rijstwafels, quinoa, sojadrink, harde kaas, suiker, popcorn, ei, kip, vlees, vis, noten en pitten (in kleine hoeveelheden)

Low fodmap winkelen

Met een kant-en-klaar lijstje naar de winkel - zeker en vast, neem hier een kijkje voor een goede oplijsting van low fodmap producten.

Op zoek naar meer informatie over een ander dieet? Hier kan je terugkeren naar het overzicht.