Close
Chocolate lover box Roselicious

2 jaar glutenvrij…

2 jaar glutenvrij, al 2 jaar eet ik volledig glutenvrij en melkvrij. Voor mijn bloedsuikerspiegel kwam daar onlangs nog suikerarm bij. Het was een grote verandering, maar één die absoluut nodig was.

Chocolate lover box Roselicious

Waarom glutenvrij?

Ik was 17 kg afgevallen, had geen energie meer, liep de muren op, had de ene griep na de andere en we wisten geen raad meer. Dankzij mijn Maag-darm specialiste ontdekten we eindelijk wat er aan de hand was en ging ik op een glutenvrij dieet. Daarnaast eet ik ook 100% lactosevrij en sinds kort suikerarm.

Sindsdien gaat het stukken beter zou je wel kunnen zeggen. Ik werk opnieuw bijna voltijds, ben terug 15 kg bijgekomen en heb min of meer de balans teruggevonden. Ik plaatste hieronder een aantal puntjes die voor mij veranderd zijn afgelopen jaren:

Ik eet bewuster

Je leert bewuster om te gaan met voedingsmiddelen. Niet alleen de duizend verpakkingen die je jaarlijks in je handen pakt en automatisch ga je richting de ingrediënten. Snel even scannen en als er geen alarmbellen afgaan gaat dit mee naar huis of in de kookpot.

Vertrouw jezelf niet volledig, dat heb ik ook geleerd. Een foutje is snel gemaakt en zelfs al moet het snel gaan volg ik een aantal stappen:

  1. Handen wassen en aanrecht proper maken
  2. Verpakking controleren
  3. Kookpotten en bestek uitspoelen
  4. Starten met koken

Ik heb ook alles zelf leren koken, wat toch echt wel een verrijking is. Heb ik zin in iets en kan ik het niet vinden in de winkel? Dan maak ik het toch gewoon zelf. Mijn recepten kan je hier terugvinden.

Ook startte ik mijn eigen foodshop op. Zelfgemaakte, handgemaakte producten met liefde gemaakt en bovenal - lekker!

Ik eet liever

Ik was mijn eetlust absoluut verloren, elke keer na een maaltijd was ik misselijk, maar desondanks ben ik lang blijven rondlopen zonder echt in te grijpen. Nu op dit moment als ik me aan mijn lijstje houd kan ik echt iets eten zonder nadien last te hebben.

Een groot verschil, stel je maar eens voor dat je een buikgriep hebt dat precies nooit overgaat.

Ik eet rustiger

Heb ik al de volledige balans gevonden? Nee hoor, maar dat is dan eerder balans tussen werk, vrije tijd en verplichte taken. Maar we blijven bewust omgaan met alle kleine dingen, en luisteren naar je lichaam - dat is o zo belangrijk. Want jou lichaam is niet dezelfde als dat van een ander en ieder lichaam heeft andere noden. Zo ook de hoeveelheden eten, ik eet bijvoorbeeld 6 tot 8 kleine maaltijden op een dag (als dat lukt) - want in 1 keer een gigant binnenspelen lukt mij niet.

Ook rustiger eten en voldoende kauwen en ervoor zorgen dat je niet al teveel lucht binnen hapt terwijl je eet is daar ook een zeer belangrijke bij.

Meten is weten...

Door mijn smartwatch heb ik een beter zicht op mijn beweging van die dag. Zo kan ik ook beter inschatten of ik voldoende gegeten heb en ervoor zorgen om bij te voeden waar nodig.

Tussendoor kreeg ik nog eens last van mijn bloedsuikerspiegel, omdat mijn verteringsproces helemaal anders loopt had mijn lichaam moeite de suikers op een goede manier te verwerken. Oplossing? Minder glucose binnen krijgen (suikers of koolhydraten zijn in je lichaam hetzelfde --> Glucose)

En als je dan toch nog suikers binnenkrijgt, verpak ik deze beter. Zo eet ik zelden een stuk fruit apart maar eet ik hier wat yoghurt (eiwitten) of iets anders bij. Ook de suikerrijkste fruitsoorten, of zuivere suikers probeer ik wat te mijden en vervang ik deze door wat "duurzamere" suikers.

Wist je dat een banaan 3 verschillende stadia heeft:

  • Stadium 1: Groen - Voornamelijk vezels en zetmeel (weinig snelle suikers)
  • Stadium 2: Geel - Vezels en zetmeel in balans met snelle suikers
  • Stadium 3: Bruin - Meer snelle suikers en minder vezels en zetmeel

Genieten

Ja hoor, ik vertelde dit al eerder. Maar door dat ik balans in alles hou en balans heb tussen mijn medicatie - voeding - beweging - werk - ... zorg ik er voor dat je van dag naar dag kunt fladderen. Elke dag opnieuw is het balanceren maar ik ben me veel bewuster geworden van de tekenen van mijn lichaam. Waar ik voordien gewoon even doorbeet en doorging ga ik nu op tijd op de rem staan en maak ik bewust tijd voor iets anders.

Wil jij dit ook?

Betekend dit dat je ook glutenvrij of melkvrij of ... moet gaan eten? Nee, absoluut niet! Luister vooral naar je eigen lichaam. Het ene lichaam is het andere niet en sommige mensen hebben meer suikers, eiwitten of,... nodig om op te werken, glutenvrij eten is dan ook zeker niet aan te raden voor iedereen want waarom zou je je lekkere boterham of koffiekoek laten liggen als dat niet nodig is...

Ik wil vooral zeggen, geniet. Zoek jou balans en luister naar je eigen lichaam.

#Wijbloggenglutenvrij

Deze blog maakt deel uit van de maandelijkse #wijbloggenglutenvrij. Deze maand schreven we allemaal over wat het glutenvrije leven voor ons veranderd heeft. De andere blogs die meedoen kan je hier terugvinden:

2 thoughts on “2 jaar glutenvrij…

  1. Mooi beschreven, Lies!
    Fijn dat het zo veel beter met je gaat. Fijn dat je zo goed hebt leren luisteren naar je lichaam. Het zal je veel kosten (tijd, misschien ook wel sociale contacten), maar ook zo veel opleveren (gezondheid en plezier in je leven)!
    Zet h’m op!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *