Close

Suikervrij week 2

Ik moet wel eerlijk toegeven dat het niet altijd even eenvoudig was. Er is dan ook net iets vaker wat zoets in geslopen dan gepland. Maar we geven niet op!

Deze week stonden dan ook enkele nieuwe doelen op het programma. Zo is het belangrijk om voldoende eiwitten en gezonde vetten binnen te krijgen. Dit is in mijn dieet niet altijd even simpel aangezien ik moet opletten met grote hoeveelheden vetten, zo verteer ik een avocado of pindakaas zeer slecht.

Daarom ging ik op zoek achter alternatieven en voeg ik deze week deze stoffen toe op een andere/ aangepaste manier.

Ontbijt inspiratie

Ik hou enorm van zoete ontbijtjes. Maar hoe ontbijt je zoet zonder toegevoegde suikers? Ik ging op zoek achter enkele lekkere alternatieven en plaatste wat zoete ontbijtjes op een rij. Geloof mij - je zult de (toegevoegde) suiker niet missen. Ik vang dit probleem dan vaak ook op met een lekker stukje fruit.

Nog 8 tips op een rijtje zodat jij niet de hele dag denkt aan die lekkere zoete snack.

Tip 1: Houd suiker uit het zicht

Als je het niet in huis hebt, of je het niet ziet dan denk je er ook niet echt aan. Dit helpt dan ook om niet het pakje koekjes open te trekken dat op het aanrecht ligt.

Tip 2: Drink verse sappen, geen frisdrank

Maak lekkere versie smoothies met fruit en groentes, zo krijg je toch natuurlijke suikers binnen en mijd je de andere suikers.

Tip 3: Eet iets hartigs

Wanneer je iets hartigs eet zoals amandelen, wortelen met hummus of enkele lekkere zoete kerstomaatjes kunnen ook je zin in zoet doen verdwijnen.

Tip 4: Fruit

Eet een lekker stukje fruit, combineer dit naar voorkeur met bijvoorbeeld enkele noten om je bloedsuikerspiegel gelijk te houden.

Tip 5: Beweeg

Ga even naar buiten een lekkere wandeling maken, soms komt de drang naar zoet gewoon vanuit een mentaal gevoel en niet vanuit een lichamelijke nood. Endorfines krijg je dan ook door je favoriete workout uit te voeren.

Tip 6: Poets te tanden of eet wat munt

Poets je tanden na het avondeten (niet direct maar wacht een half uurtje ozdat je tandglazuur kan aansterken) of eet iets met muntsmaak of drink een lekkere verse muntthee. Deze muntsmaak zorgt ook ervoor dat je suikerdrang afneemt.

Tip 7: Duik de keuken in

Maak een lekkere zoete snack die helemaal verantwoord is. Bijvoorbeeld enkele aardbeien met een stukje chocolade, of een lekkere maïswafel met pindakaas en banaan,... Combineer wat lekker vers fruit met iets van eiwitten of gezonde vetten.

Tip 8: Geniet, maar met mate.

Er is niets mis met af en toe even te genieten van iets zoet. Maar kies verstandig en geniet met mate. Balans is the key!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *