Close

Wafels, maar dan een voedzame versie. Gezoet met bananen en op basis van havermout. Heerlijk genieten bomvol chocolade!

Ingrediënten

  • Banaan: 2 stuks
  • Ei: 3 stuks
  • Glutenvrije havermout: 200 gram
  • Cacaopoeder: 4 el
  • Boekweitmeel: 100 gram
  • Yoghurt: 125 ml
  • Bakpoeder: 1 tl
  • Margarine: 2 el

Bereidingswijze

  • Stap 1: Neem je blender en doe hier eerst alle natte ingrediënten in. Anders geraakt de blender vast en krijg je geen glad deeg. Neem de bananen en doe deze in stukjes (dit kan je perfect doen met je handen). Doe hierbij de eieren en de yoghurt. Laat dit al even kort mixen zodat de banaan als fijn gemalen is.
  • Stap 2: Doe de glutenvrije havermout, het boekweitmeel en cacaopoeder bij de eieren en de bananen. Mix dit even goed door (heb je geen blender kan je ook perfect een staafmixer gebruiken) - door dit mengsel niet te kloppen maar te blenden krijg je een krokanter resultaat bij je wafel en meer de structuur van een snelle wafel zoals je ze waarschijnlijk kent.
  • Stap 3: Laat het wafelijzer goed opwarmen en vet dit in met een beetje margarine of olie. Als het wafelijzer warm is kan je starten met bakken - belangrijk bij deze wafels is dat je het wafelbeslag een half uurtje laat rusten (liefst van al in de koelkast). Je zal zien dat het beslag heel wat dikker en vaster is geworden na die tijd omdat de havermout tijd heeft om op te zwellen.
  • Stap 4: Bak de wafels (laat ze lang genoeg bakken - ongeveer een 5tal minuutjes op middelhoge stand) en laat ze afkoelen op een rekje. Lauwwarm zijn deze wafels het lekkerst.

Serveer met wat vers fruit en yoghurt of met een lekkere toef opgeklopte (plantaardige) room.

Waarom havermout? En dan nog glutenvrije?

Havermout is van nature glutenvrij maar wordt door het productie proces (bijna altijd) besmet met tarwe of andere granen. Daarom indien je strikt glutenvrij moet eten koop je havermout met het glutenvrij logo erop.

Havermout is een zeer gezonde graansoort die je voor zeer veel toepassingen kunt gebruiken. Deze zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je een lange tijd verzadigd bent en een goede start hebt van de dag.

Help, mijn wafels blijven kleven aan het wafelijzer.

Vet het wafelijzer goed in met margarine en olie en het is echt wel belangrijk de wafels voldoende tijd te geven om te bakken. Deze baktijd kan verschillen per wafelijzer dus je kan het best even testen met een kleinere hoeveelheid deeg. Als de wafel volledig goed gebakken is komt ze gemakkelijk los van het wafelijzer en blijft ze in 1 stuk.

1 thought on “

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *