Close

Wil je wat weten?

Gezond bewegen

Iedereen houd wel van bewegen. Geloof je me niet? Neem dan zeker verder in dit artikel een kijkje, het gaat er namelijk niet om wat je doet maar hoe je het doet en hoe het voelt voor jouw lichaam.

Zie je die loper al passeren voorbj je huis en denk je dan, oh nee het doet nu al pijn? Ik ben ook geen loper, dat doet mijn lichaam meer kwaad dan goed. Zoek dan ook een sport die voor jou goed voelt en jouw lichaam deugd doet. Niet ieders lichaam is namelijk dezelfde.

Bewegen # Presteren

Het is niet belangrijk dat je iets presteert. Het belangrijkste is namelijk dat je gewoon beweegt, zo leer je je eigen lichaam kennen en leer je de grenzen van je eigen lichaam herkennen. De zogenaamde onzichtbare muur ben ik namelijk al vaak tegen gelopen. Dat is op zicht niet slecht maar dat is het teken dat je teveel wil doen.

Luister dan ook naar je eigen lichaam en presteer op maat. Stel je doelen realistisch en ga van doel naar doel. Zo stel je jezelf niet teleur en kan je blijven gaan zonder te stoppen.

Laat je niet tegenhouden door vermoeidheid

Ben je pompaf na een dagje werken? Dat heb ik soms ook voor, dat je je moet slepen richting het zwembad of sportschool. Maar weet dat sport je ook energie geeft. Het is zeker de moeite waard toch even te gaan, lukt het niet of werkt je lichaam echt niet mee? Neem dan op tijd een pauze of doe het wat rustiger aan. Er is niets mis met je lichaam wat extra rust te geven en te luisteren naar je eigen lichaam.

Nooit actief

Het is niet belangrijk dat je iets presteert. Het belangrijkste is namelijk dat je gewoon beweegt, zo leer je je eigen lichaam kennen en leer je de grenzen van je eigen lichaam herkennen. De zogenaamde onzichtbare muur ben ik namelijk al vaak tegen gelopen. Dat is op zicht niet slecht maar dat is het teken dat je teveel wil doen.

Luister dan ook naar je eigen lichaam en presteer op maat. Stel je doelen realistisch en ga van doel naar doel. Zo stel je jezelf niet teleur en kan je blijven gaan zonder te stoppen.

Nooit actief

Was je voordien nooit actief? Verwacht dan ook geen wonderen. Zorg ervoor dat je je lichaam tijd geeft om aan te passen en weet dat Rome ook niet op één dag gebouwd is.

Ging je bijvoorbeeld nooit wandelen? Ga de eerste dag dan een 20 tal minuutjes wandelen, doe dit om de 2 dagen een week lang en je zal zien dat de laatste keer dit veel minder "moeite" kost ten opzichte van de eerste keer. Zo kan je stap voor stap werken naar je doel.

Kleine doelen

Stel realistische tussentijdse doelen, werk stap voor stap op naar de doelen en zorg ervoor dat je rustig aan je doelen bereikt. Je bent er niets mee 3 dagen volle bak te gaan en dan thuis te gaan zitten met een blessure of overbelasting.

Stel op voorhand realistische doelen en zorg ervoor dat je ze haalt. Zo blijf je gemotiveerd en ga je stapje voor stapje vooruit. Doe dit vooral op je eigen tempo want ieders lichaam is verschillend!

Voorbeeld:

  • Dag 1 - 15 min fietsen
  • Dag 3 - 20 min fietsen
  • Dag 5 - 20 min fietsen
  • Dag 7 - 25 min fietsen

Teveel gedaan

Heb je toch teveel gedaan in al je enthousiasme? Neem dan wat extra rust, een lekker badje en verzorg je spieren. Het is ook belangrijk je spieren, pezen en lichaam te verzorgen en te voeden. Zorg voor voldoende eiwitten voor spierherstel en een lekker warm bad of een heerlijke massage voor ontspanning en het herstel van je lichaam.

Beweeg jij graag?

Ik beweeg zeer graag, absoluut geen stilzittend gat. Maar voor sommige mensen is dit effectief een opgave, let wel op - dit werkt verslavend. Ik kan zo echt genieten van een kleine wandeling of een zwemtraining. Waar geniet jij van?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *