Close
Glutenvrije, melkvrije en suikervrije Fruitpannenkoekjes

Havermoutpannenkoekjes met fruit

Een lekker tussendoortje of een heerlijk ontbijtje, kies maar. Deze pannenkoekjes zijn zonder suiker, gluten en melk!

Ingrediënten

  • Glutenvrije Havermout (gemalen): 250 gr
  • Cashew melk: 400 ml
  • Ei: 2 stuks
  • Bakpoeder: 2 tl
  • Kiwi: 1 stuk
  • Appel: 1 stuk
  • Bessen: 1 stuk

Bereidingswijze

  • Stap 1: Start met het bereiden van het beslag. Let wel, omdat je met havermout werkt vind ik het altijd net iets beter om dit beslag heel even te laten rusten voordat je start met bakken.
  • Stap 2: Mix de havermout tot fijn meel, je kan dit gemakkelijk doen in de blender waar je ook nadien je beslag in mixt. Doe hier het bakpoeder bij en meng dit even kort door.
  • Stap 3: Doe hier voorzichtig, beetje per beetje de cashewmelk door en klop dit beslag goed door. Ik hou er wel van om dit beslag in de blender te maken zodat je een glad beslag hebt zonder klonters. Doe als laatste de eieren bij dit beslag en mix dit opnieuw goed door. Plaats dit beslag heel even opzij om het te laten rusten.
  • Stap 4: Schil en snij het fruit in kleine stukjes. Deze stukjes ga je meebakken met de pannenkoekjes dus zorg ervoor dat deze stukjes niet te dik zijn. Dit is belangrijk zodat het fruit gaar gebakken is.
  • Stap 5: Warm een pan op op het vuur, doe hier een klein beetje olie in (ik gebruik graag maïsolie om te bakken, dit heeft een neutrale smaak en kan goed op temperatuur gebracht worden.
  • Stap 6: Laat de pan goed heet worden en doe hier dan een 4tal kleine rondjes beslag in de pan. Leg meteen enkele stukjes fruit in dit beslag zodat dit kan meebakken. Doe hierboven nog een beetje beslag en laat dit even bakken. Draai de pannenkoekjes om en bak de ommezijde ook gaar.
  • Stap 7: Herhaal dit proces tot alle beslag is opgebakken. Je kan deze pannenkoekjes warm (versgebakken) of koud opeten of vries ze in per portie om nadien nog van te genieten.

Hoe maak ik dit recept vegan?

Je kan de eieren vervangen door lijnzaad en water. Zo krijg je een vegan vervanger voor ei.

Ik heb het graag iets zoeter...

Je kan gerust een beetje honing of suiker toevoegen aan het beslag als je het graag iets zoeter wil. Of voeg een banaan toe? Of werk je pannenkoekjes af met wat stukjes gebakken appel of nog wat extra vers fruit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *